kerst 2011

woensdag 15 februari 2012

Cheesecake

Deze week de lang geplande cheescake gebakken. Want ja, ik dacht dat ik er helemaal klaar voor was...totdat ik zag dat er 900 gram monchou in moest. Daar had ik even niet op gerekend!
Dus eerst weer naar de winkel... Dit was het resultaat:
Wil je'm ook maken: hij is echt superlekker maar ik realiseer me ook dat ie redelijk zwaar op de maag ligt.

Ingrediënten:
125 g + een klein beetje boter
65 g witte basterdsuiker
215 g bloem
61/2 ei
zout
400 g suiker
2 citroenen
1 sinaasappel
60 ml slagroom
900 g roomkaas (monchou)

Bereiding:
1. Kneed van 125 g boter, de basterdsuiker,185 g bloem, een half ei en wat zout een deeg. Laat het ca 1 uur in de koelkast opstijven. Rol met een deegroller een plak van ca 3 mm dik.Vet een springvorm van 26 cm doorsnee in met boter en bekleed hem met de plak deeg.
2. Meng 30 g bloem en 400 g suiker goed door elkaar. Rasp de schil van de citroenen en de sinaasappel en doe de geraspte schil bij het suikermengsel. Roer de slagroom met 2 eieren er doorheen en meng daarna de roomkaas er doorheen. Meng tot slot 4 eieren er doorheen.
3. Doe de vulling in de met deeg beklede springvorm en snijd de zijrand bij tot een 1/2 cm boven de rand van de vulling. Verwarm de oven voor op 230 gr. C.
4.Bak de taart ca. 1 uur in de oven. Verlaag na ca. 10 min. de oventemperatuur naar 150 gr.C en verlaag de temperatuur na ca. 20 min. naar 110 gr.C.bak de taart nog ca 30 min.Als het midden van de taart er niet geheel glimmend meer uitziet en niet erg plakt is de taart gaar. Bak de taart anders nog ca 10 min. (het resultaat is erg afhankelij van de nauwkeurigheid van je oven)
5. Laat de taart goed afkoelen en zet hem daarna minimaal 2 uur in de koelkast alvorens hem aan te snijden.

Smakelijk eten!

4 opmerkingen:

Fia zei

Allemachtig die is machtig 900gram monchou......maar wat zal hij lekker smaken zeg!!!!!!

Mis je op forum???

groetjes Fia

Astrid zei

ja Fia, dat klopt - ik ben weinig op het forum. Erg druk met mijn bedrijfje en dat gaat even voor. Maar in mijn hart ben ik bij jullie hoor!

marja zei

oooh dat wil ik ook nog eens maken, een cheesecake! maar is dat nou lekker als taart bij de koffie of eet je dat als toetje?

Astrid zei

Marja, dat kan allebei..